گزارش نشست فیلم سینمایی «گلچهره»

  • مشاهده در قالب PDF

Cop Out

کارگردان «گلچهره» گفت: مهم برای من احترام به مخاطب و سینما است و این احترام تاوان دارد. تاوانش سالن های بعضا خالی است و اهرم هایی از قدرت است که از فیلم حمایت نمی کنند.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «گلچهره» با حضور وحید موسائیان؛نویسنده و کارگردان فیلم ،فریدون شهبازیان؛آهنگساز، بهزاد آدینه؛طراح صحنه، نازنین مفخم؛تدوین گر ، افشین هاشمی و لادن مستوفی؛ بازیگران فیلم و طهماسب صلح جو به عنوان منتقد روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
وحید موسائیان در ابتدای این نشست گفت: شروع ساخت فیلم «گلچهره» زمان زیادی گرفت، به این دلیل که تعابیری وجود داشت که اجازه نداد تا چند سال این فیلم ساخته شود اما با آمدن مدیریت جدید فارابی مشکلات تاحدودی برطرف شد و موفق به ساخت «گلچهره» شدیم.
این کارگردان افزود: یکی از نقاط مثبت فیلم طراحی لباس و صحنه بود و بعد حضور بازیگرانی همچون افشین هاشمی. همه این عوامل دست به دست هم داد تا فیلم باورپذیرتر شود.
وی در مورد انتخاب بازیگران توضیح داد: در میان بازیگران مسعود رایگان یکی از گزینه های مدنظر ما از ابتدا بود اما در مورد خانم لادن مستوفی فکر نمی کردم ایشان دوست داشته باشند در چنین نقشی بازی کنند اما با انگیزه ای که از خود نشان دادند و انرژی خود یکی از بهترین انتخاب ها برای این نقش بودند.
موسائیان ادامه داد: در مورد انتخاب افشین هاشمی هم باید بگویم که فردی بازی می کرد که مسن تر بود به همین دلیل دلهره هایی وجود داشت اما با گریم و لهجه ای که افشین داشت یکی از بهترین بازی های خود را به نمایش گذاشت.
موسائیان: «گلچره» فیلمی در مورد حرفه سینماست
وی با بیان اینکه از ابتدا می خواسته فیلمی در مورد حرفه سینما بسازد، خاطرنشان کرد: «گلچره» فیلمی در مورد حرفه سینماست مهم نیست کجا این اتفاق می افتد زیرا که هدف این فیلم ستایش سینما است و تلاش برای حفظ دستاوردهای فرهنگی مان دارد. آن چه برای من اهمیت دارد این است که نشان دهم با ابزار سینما تا کجاها می توانیم پیش برویم و افغانستان به عنوان سرزمینی که اهمیت دارد مهم بود از آن تجلیل کنیم.
کارگردان «خاموشی دریا» در ادامه اظهار کرد: داستان «گلچهره» داستانی طولانی بود و از همان ابتدا می خواستم به فیلمنامه وفادار باشم و از هیچ چیز به دلیل خستگی نگذرم زیرا که فیلمنامه در جریان چند دوره تاریخی اتفاق می افتاد و باید همه اتفاقات نشان داده می شد اگر فیلم کوتاه می شد دیگر تاثیر اولیه را نداشت.
نازنین مفخم: برای بازی «لادن مستوفی» اشک ریختم
در ادامه نازنین مفخم در مورد سرعت در تدوین این فیلم گفت: ماراتن فجر امان همه را می برد در مورد گلچهره هم همین اتفاق افتاد. به قدری فیلمبرداری با تاخیر شروع شده بود که لحظه به لحظه برای ما اهمیت داشت به همین دلیل تدوین همزمان با فیلمبرداری انجام می شد.
وی ادامه داد: ما تدوین گرها با هنرپیشه های فیلم بیشتر زندگی می کنیم تا آن ها با ما. هیچ گاه خانم مستوفی نمی تواند فکر کند که در دورانی که من فیلم را مونتاژ می کردم چقدر برایش اشک ریختم. بازیگری که هر سکانس در بازی اش جای کات دارد و به این زیبایی نقش خود را ارائه می دهد. من آرزو می کنم باز هم فیلم های لادن مستوفی به عنوان بازیگر را تدوین کنم.
به گفته مفخم تدوین گرها اولین بیننده های فیلم ها هستند اگر فیلمی بر آن ها تاثیر بگذارد می توان گفت می تواند بر مخاطب هم تاثیرگذار باشد.
وی تاکید کرد: «گلچهره» شاید فروش عجیب و میلیاردی نداشت اما فیلم ماندگاری می شود که بستری از تاریخ در سینما را بیان می کند.
وی در مورد طولانی شدن فیلم و عدم کوتاه شدن آن تصریح کرد: وقتی زمان فشرده است و کارگردان سرگرم سپری کردن حوادثی می شود، فرصت فشرده شدن برایش کم می شود. ما برای اکران مجدد به فیلم مراجعه کردیم اما اگر فیلم کوتاه می شد مخدوش می شد و قابل درک نبود.
مستوفی: هیچ گاه فکر نمی کنم«گلچهره» از یادم برود
لادن مستوفی در مورد نقش خود در این فیلم گفت: از آن جا که احساس خاصی نسبت به این کار دارم صحبت کردن در مورد آن کمی سخت است. عوامل فیلم به قدری برای فیلم اهمیت قائل بودند که شاید خیلی چیزهای دیگر از جمله سردی هوا و کار در شهرستان برای هیچ یک از ما اهمیت نداشت. با جرأت می گویم کمتر گروهی را دیدم که مانند این گروه با ایمانی راسخ کار را ادامه دهند و هیچ مانعی جلودار آن ها نباشد.
این بازیگر تصریح کرد: افتخار می کنم که در کنار این گروه کار کردم و بازی در این فیلم برایم آنچنان جایگاهی دارد که هیچ گاه فکر نمی کنم از یادم برود.
وی در مورد نگاه به مردم افغانستان در کشور ما خاطرنشان کرد: نمی توانیم به عنوان همسایه و کسانی که از لحاظ قومی و اقلیمی به ما نزدیک هستند نسبت به افغان ها بی تفاوت باشیم زیرا که در طول این سال ها به نحوی با مردم افغانستان زندگی کرده ایم. لهجه افغانی در فرهنگ ما به گونه ای دیگر جا افتاده بود اما در بررسی که من انجام دادم دیدم نوع بیان جملات افغان ها از ته گلو است و این ویژگی خاصی به نوع بیان این مردم می دهد.
مستوفی با تاکید بر این که باید با فیلم های خوب سلیقه تماشاگر را بالا ببریم، اظهار کرد: سینما باید بار فرهنگی داشته باشد و باید به جنگ یک سری اکران های فرمایشی برویم که دارد فیلمسازی فرهنگی را خفه می کند.
هاشمی: لهجه مستوفی یکی از درخشان ترین لهجه های فیلم بود
افشین هاشمی نیز در مورد نقشش در این فیلم گفت: برای هر بازیگری بازی در نقش های متفاوت جذاب است برای من فیلمنامه اهمیت زیادی دارد و چون فیلمنامه این فیلم را دوست داشتم پذیرفتم در این فیلم بازی کنم.
وی با اشاره به علاقه اش نسبت به این فیلم اظهار کرد: این فیلم را خیلی دوست دارم به همین دلیل نمی توانم آن را رتبه بندی کنم.
هاشمی درباره سختی های تقلید لهجه افغان توضیح داد: من دیرتر به گروه پیوستم و به همین دلیل بررسی های شخصی در مورد نوع بیان افغان ها داشتم تا به لهجه مورد نظرم برسم. لهجه لادن مستوفی در این فیلم درخشان ترین لهجه فیلم است.
صلح جو: تاریخ سینمای ما پر از ماجراهای شبیه به «گلچهره» است
صلح جو در مورد فیلم «گلچهره» گفت: وقتی ما فیلم می بینیم از مجموعه عناصر بصری و صوتی ذهن ما متوجه محتوا و مضمون می شود، نمی توان مضمون و ساختار را از یکدیگر جدا کرد. آن چه قابل توجه است این که لایه های عمیق انسانی در این فیلم به خوبی دیده می شود.
وی ادامه داد: افغانستان یکی از کشورهایی بود که در گذشته بیشترین صادرات فیلم های ایرانی به آن جا بود و بسیاری از بازیگران ایرانی در این کشور شناخته شده بودند. موضوع این فیلم در مورد آدم هایی است که به خاطر سینما تلاش می کنند و این خیلی ارزشمند است.
شهبازیان: از موسیقی فیلم راضی هستم
در ادامه این نشست فریدون شهبازیان در مورد موسیقی «گلچهره» گفت: موسیقی تمام فیلم های موسائیان را من ساخته ام و برای این فیلم هم از ابتدا قرار بود موسیقی آن را من بسازم. «گلچهره» فیلم خاصی بود که از نظر جغرافیایی و تاریخی متفاوت بود.
وی در ادامه توضیح داد: من به عنوان آهنگساز مسوولیت هایی دارم که باعث می شود در مورد آن بیشتر تحقیق کنم. برای موسیقی این فیلم هم به دنبال یک تمی بودم که از فرهنگ و هنر افغان بیاید. در سال 43 در سفر به افغانستان با اثری از این کشور آشنا شدم که وقتی قرار شد این فیلم را کار کنم به یاد آن اثر از آرشیوی قدیمی موسیقی آن خواننده را پیدا کردم و از آن موسیقی برداشتی داشتم تا موسیقی «گلچهره» را بسازم.
شهبازیان در پایان افزود: سعی کردم نت هایی که نوشته می شود کاری ناآشنا و تازه برای مردم باشد.در مجموع از کل کار رضایت دارم و امیدوارم از نظر فرهنگی و هنری فیلم موفق باشد.

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 30 آذر 1390 ساعت 10:54

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

اخبار گزارش نشست فیلم سینمایی «گلچهره»