اثري همچون «گلچهره» مخاطب را به سمت فيلم هاي فرهنگي مي‌كشاند

  • مشاهده در قالب PDF

Cop Out

اهميت به فرهنگ سينما و ساخت فيلم هاي فرهنگي چون «گلچهره» مخاطب را به سينما مي‌كشاند

نشست نقد و بررسي فيلم "گلچهره" با حضور وحيد موساييان كارگردان، تهيه كننده و نويسنده، لادن مستوفي و افشين هاشمي بازيگر، فريدون شهبازيان آهنگساز، نازنين مفخم تدوينگر، بهزاد آدينه طراح صحنه و لباس و طهماسب صلح جو منتقد، شب گذشته 28 آذر در پرديس سينماي ملت برگزار شد.
وحيد موساييان، كارگردان، تهيه كننده و نويسنده "گلچهره" در اين نشست درخصوص انتخاب اين موضوع گفت: نگارش فيلم نامه "گلچهره" براساس علاقه خودم به سينما و هم ماجراي پيش آمده براي "افغانستان" بود و با توجه به نبود اهميت براي سينماي هنر، لازم به نگارش اين كار بوده است.
اين كارگردان در خصوص مشكلات قبل از شروع كار تصريح كرد: با رد شدن فيلمنامه در چند ساله گذشته نتوانستيم آن را بسازيم و با سرمايه نه چندان خوب و وضعيت كشور افغانستان و وجود طالبان امكان فيلمبرداري در آنجا نبود و ما براي باورپذيري فيلم از بازيگران خوب و گريم هاي مناسب با شخصيت، استفاده كنيم.
موساييان درخصوص انتخاب بازيگران عنوان كرد: "مسعود رايگان" انتخاب اولم بود در خصوص "لادن مستوفي" ترديد داشتم نسبت به قبول اين نقش توسط او با توجه به بازي هاي شهري كه ايشان كار كرد بودند.
وي ادامه داد: "افشين هاشمي" در اين فيلم نقش مسن تري داشت و دلهره اصلي براي باورپذيري گريم ايشان بود، اما اين فيلم يكي از بهترين بازي هاي او بوده است.
موساييان درخصوص طولاني بودن زمان فيلم اظهار داشت: سعي كرديم نسبت به فيلمنامه وفادار باشيم و با دقت درجزئيات صحنه، ساده به آن نگاه نكنيم.
وي در خصوص موضوع فيلمنامه افغانستان بيان كرد: مكان مهم نيست بلكه صحبت درباره فرهنگ و هنر سينما است و اهميت دادن به حفظ دستاوردهاي فرهنگي و استفاده يك مكان به عنوان ابزار سينما براي بيان پيشرفت آن است.
طهماسب صلح جو، منتقد، در اين نشست گفت: سينماي ما نياز به فضاي جديد و متفاوت دارد اما متاسفانه رسانه ها به تك بعدي بودن آن تاكيد مي‌كنند.
وي ادامه داد: بدنه سينما به اقتصاد و هزينه و سرمايه نياز دارد و "وحيد موساييان" فيلمسازي خود را معطوف به فروش فيلم نكرده است بلكه براي مخاطب و به خصوص تمام قشرهاي صاحب انديشه فيلم سازي مي‌كند.
صلح جو در خصوص اهميت اثر فرهنگي تصريح كرد: فقط گيشه اهميت ندارد بلكه بايد مخاطب را به سمت فيلم هاي فرهنگي سوق داد و بايد پشتيبان فيلم هاي فرهنگي باشيم.
وي درخصوص موضوع فيلم عنوان كرد: با توجه به موضوع، اين فيلم يادآور سينماي "پاراديزو" است و شخصيت يك فرد را در كنار سينما به فضاي ملودرام و احساسي تبديل كرده است.
صلح جو در خصوص بازي نقش يك افغان اظهار داشت: نقش "لادن مستوفي" و "افشين هاشمي" اين ارزش را دارد كه نقش آدمي كه در جامعه ما نگرش بدي نسبت به او دارد را بازي كند، تا ذهنيت مردم را تغيير دهد.
وي در ادامه گفت: نقش آدمي كه شيفته فرهنگ و سينما است اين ارزش را دارد كه ازمنظر متفاوتي به آن نگاه كنيم، جامعه افغان مثل يك قاب شكسته است كه كارگردان و بازيگران وظيفه دارند اين بخش ارزشي هنري را تغيير دهند.
صلح جو تاكيد كرد: در برخي جوامع سينما به عنوان يك اتفاق ناخوشايند و يك نگاه گناه آلود در بين اقشار تلقي مي‌شود و يكي از دلايل سقوط سينماي ايران همين نگاه و تفكر است.
وي در پايان گفت: فيلم هاي با ارزش از نگاه من در طول تاريخ تماشاگر خود را پيدا مي‌كند و برعكس فيلم هاي سخيف يك بار مصرف هستند و فيلم هاي با ارزش تماشاگر خود را در تاريخ هاي آينده پيدا مي‌كند.
لادن مستوفي، بازيگر، در اين نشست با يادآوري روزهاي سخت فيلم برداري گفت: اين فيلم در شرايط سخت در اواسط پاييز و زمستان فيلمبرداري شد و پروژه سخت و سنگيني بود فيلم تنها چيزي بود كه اهميت داشت.
وي ادامه داد: با انرژي بالا تمامي عوامل سعي در بهتر شدن فيلم در زمان كوتاه داشتيم اين فيلم سواي كه اين شما روي پرده مي بينيد براي من يادآور خاطره هايي است كه هيچ گاه فراموش نمي‌كنم.
مستوفي در خصوص زبان و لهجه افغانستان عنوان كرد: مردم افغانستان به فارسي دري و با گويش خاص صحبت مي‌كنند و نكته اصلي اينكه صداي حرف زدن آن ها از گلو خارج مي‌شود.
اين بازيگر خاطر نشان كرد: با نمايش فيلم هايي مثل گلچهره و بهتر از آن سليقه تماشاگر را بالا ببريم تا از تماشاي فيلم هاي سخيف و بي ارزش دست بردارد و دنبال نشانه هاي فرهنگي جامعه خود باشد.
مستوفي در ادامه گفت: جنگ رانت هاي اكران هاي فرمايشي حاكم بر سينما، حركت فيلمساز را در جهت بازسازي فرهنگ مي‌گيرد.
افشين هاشمي بازيگر در اين نشست درخصوص علت حضور در اين فيلم گفت: فيلمنامه براي من اهميت دارد و وقتي ببينم مخاطب و خودم آن را دوست داريم قبول مي‌كنم.
وي عنوان كرد: اگر فيلمنامه اي را دوست نداشته باشم انجام نمي دهم و اين كار خيلي علاقه دارم براي من تئاتر هم در كنار فيلم مهم است.
هاشمي درخصوص تحقيق در مورد زبان افغان ها اشاره كرد: با كمك برنامه هاي مختلف افغان ها و صحبت هاي رئيس جمهور افغان متوجه صدا خش در كلام او شدم و شخصيت پيرتر با صداي بم بازي كنم و درخشان ترين لهجه افغان را "لادن مستوفي" بازي كرد.
فريدون شهبازيان، آهنگساز در اين نشست درخصوص علت حضور در اين گروه گفت: در تمام كارهاي "وحيد موساييان" حضور داشتم اين فيلم به خاطر منطقه جغرافياي و فرهنگ متفاوت افغانستان متفاوت و خاص بود و نياز به تحقيقات وسيع در خصوص فرهنگ و هنر افغانستان داشت.
وي ادامه داد: اين سبك و نوع كار ملودي ناآشنا مي‌خواست و به لحاظ هنري ژانر كار طوري بودكه موسيقي آن معروف نباشد.
بهزاد آدينه، طراح صحنه و لباس، در اين نشست در خصوص طراحي صحنه فيلم گفت: با تحقيقات وسيع و ديدن عكس ها و فيلم هاي آرشيوي "افغانستان" دنبال لوكيشن باورپذير بوديم و از لحاظ روستايي منطقه اي در خراسان روضوي يعني بيرجند را انتخاب كرديم.
وي ادامه داد: من معتقدم اين كار حرفه اي بوده است چون بازيگران، موسيقي و غيره به صورت حرفه اي براي رسيدن به فضاي واقعي تلاش مي كردند.
نازنين مفخم تدوينگر، در اين نشست در خصوص مراحل توليد فيلم گفت: حاصل كار بخش فيلمبرداري به دليل زمان كوتاه همزمان با كار بدست ما مي‌رسيد و شرايط سختي را ايجاد مي‌كرد.
وي ادامه داد: اين فيلم فروش ميلياردي ندارد ولي يكي از ماندگارترين فيلم ها خواهد بود به دليل اينكه مخاطب شخصيت ها و عواطف بين آن ها را باور مي‌كند.

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 29 آذر 1390 ساعت 13:20

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

اخبار اثري همچون «گلچهره» مخاطب را به سمت فيلم هاي فرهنگي مي‌كشاند